Plagiaat boven het origineel in Google? Het kan!

9 april 2020 | Door Donotcopy

Plagiaat boven het origineel in Google? Het kan!

Dacht je dat Google altijd kan bepalen wat originele inhoud is en wat gekopieerde inhoud is? Nee, dat kan Google lang niet altijd. En zo komt het voor dat gekopieerde inhoud boven jouw originele inhoud in de zoekresultaten verschijnt!



Copycats.

In een ideale wereld zouden copycats niet moeten kunnen scoren in de zoekmachines. En het moet gezegd: Google doet er alles aan om dit soort ‘duplicate content’ op te sporen, waarbij het duplicaat een lagere ranking dan het origineel krijgt.

Maar dit gaat lang niet in alle gevallen goed. En dat is precies de reden waarom je jouw content zou moeten beschermen. Graag laat ik je in dit blogartikel zien wat er kan gebeuren als Google niet goed kan beoordelen wat originele en wat gekopieerde content is.



Een voorbeeld uit de praktijk.

In de eerste plaats ben ik copywriter. Ik schrijf teksten voor bedrijven en daar verdien ik mijn boterham mee. Hiernaast beheer ik nog een aantal websites voor mijzelf.

De website waar je nu naar kijkt is er één van. Maar ik heb ook nog mijn website als copywriter, een Italië-website, een kleurplaten-website en zo nog wat andere websites.

In 2012 besloot ik te investeren in vaste airco voor mijn zolderkantoor. Ik ontdekte dat er nauwelijks onafhankelijke informatie over airco’s op internet te vinden was. Je kwam meteen uit op de pagina’s van merken en installateurs.

Toch verzamelde ik uiteindelijk genoeg informatie, die ik omzette in leesbare artikelen over airco en de keuzes die je daarin kunt maken.

Zo schreef ik ook een pagina over ‘invertertechnologie’, een functie waarmee moderne airco’s zijn uitgerust om energie te besparen.

Ik plaatste deze pagina in september 2012 op mijn airco-website

Zoals je op de schermafbeelding kunt zien, heb ik dit stuk al in september 2012 online geplaatst.

Uiteraard ging het hier om een tekst die ik voor 100% zelf heb geschreven. Op basis van research weliswaar, maar het zijn mijn eigen woorden. Woorden waarop ik het auteursrecht heb, zelfs als dat niet uitdrukkelijk op mijn website staat vermeld.

Je voelt hem al aankomen: mijn zorgvuldig geschreven tekst werd gekopieerd en op andere websites geplaatst. Inderdaad, meervoud. Verschillende websites hebben deze tekst over de technologie achter inverters overgenomen en op hun eigen website geplaatst. Zonder dat vooraf te vragen.

Ik kwam er bij toeval tijdens het googelen naar nog meer informatie over airco’s achter. Toen ik wat extra onderzoek deed (ik kopieerde een hele alinea van mijn website en plakte die in Google) ontdekte ik dat de tekst een-op-een was gekopieerd.

Sterker nog, op een van deze websites waren zelfs de afbeeldingen mee gekopieerd en die verwezen nog steeds naar de url op mijn server.

Afbeeldingen op de gekopieerde site verwijzen naar mijn website

Mooi, in ieder geval een link vanaf die pagina naar mijn pagina, zou je denken. Maar echt geholpen heeft dat niet. Als ik de eerste regel in Google invoer, staat de kopie ruimschoots boven mijn eigen pagina, het origineel.

Ook op de enkele zoekterm ‘invertertechnologie’ staat een ‘concurrent’ hoog op de eerste pagina in Google. Maar mijn pagina is in geen velden of wegen te bekennen.

2 concurrenten staan boven mij met mijn tekst (bron: Google)

Nu verkoop ik geen airco’s, maar toch. Mensen die op dit specifieke stukje informatie zoeken komen eerder uit bij een concurrerende pagina dan bij mijn pagina. Het kost me bezoekers.

En dat terwijl ik zelf die tekst heb geschreven.



Waarom je moet optreden.

Je ziet het: ook een gekopieerde tekst kan nog altijd een hogere ranking in Google krijgen, terwijl dat eigenlijk niet zou moeten kunnen.

Dat is dan ook de reden dat je het wilt weten als iemand jouw teksten gebruikt om die op zijn eigen website te plaatsen.

In sommige gevallen kan het misschien niet echt kwaad, in andere gevallen schaadt het je website en mogelijk je bedrijf.



Wat heb ik zelf gedaan?

En, heb ik zelf actie ondernomen tegen deze websites? Niet tegen allemaal. De meeste van de sites die mijn teksten klakkeloos hebben overgenomen zijn van vrij onbeduidende websites.

Dat neemt niet weg dat het niet mag wat ze doen. Maar ik vond het de moeite niet waard. Bovendien speelde ik al met het idee om een website als deze te beginnen en dacht ik dit goed als case voor een verhelderend blogartikel te kunnen gebruiken.

Want het is lastig om plagiaat te ontdekken. Je moet eigenlijk al een vermoeden hebben dat je teksten zijn gekopieerd. Dan kun je er een zoekopdracht in Google op los laten.

Ja, je kunt een melding in Google aanmaken. Dat je een mail krijgt als een bepaalde zinsnede wordt aangetroffen. Maar dat is zo’n gedoe allemaal. En je moet van tevoren eigenlijk al weten welke teksten gekopieerd gaan worden…

Met Donotcopy hoef je alleen de internetadressen van je websites in te geven en het systeem doet de rest.

Een andere, grotere website heb ik trouwens wel op de plagiaat gewezen. In plaats van het verzoek de teksten offline te halen, heb ik ze verzocht om er een link met de bron bij te plaatsen. Dat hebben ze gedaan, waardoor ik er een mooie link naar mijn airco-website aan heb overgehouden.

Wat je als eigenaar van de auteursrechten doet, is aan jezelf.

  1. Zo kun je vragen om de content te verwijderen.
  2. Maar je kunt ook om een link naar het origineel vragen (zodat jij in ieder geval de credits voor jouw werk krijgt).
  3. En als je al dat gekopieer echt goed zat bent, kun je zelfs een schadevergoeding vragen. Er is tenslotte inbreuk gemaakt op jouw auteursrecht.

Wat vind je er zelf van als anderen jouw teksten kopiëren en wat voor actie zou jij willen ondernemen?